שאלות נפוצות
שליחי הוראה נמצאים במוקד ההשפעה המשמעותי ביותר: בתי ספר יהודיים בתפוצות. בגיל של עיצוב הזהות, ההורים משלמים ממיטב כספם כדי שילדיהם ילמדו בבית ספר שיש בו שליח, שיש בו חינוך יהודי-ציוני איכותי. בתי-הספר הם מערכת מאורגנת מנוסה ומסודרת, והם מאפשרים לשליח להשתלב היטב ולהתמקד בעיקר: ללמד יום-יום את מאות התלמידים המגיעים לבית הספר, וכמו בחינוך הפורמלי בישראל - לתת להם את היסודות שילוו אותם כל החיים, ולעבור איתם תהליך אמיתי של לימוד עברית, היכרות עם ישראל, וחיבור ליהדות ולמורשת המשותפת שלהם.
בתי-ספר מביאים שליחים בעיקר בשביל הוראת העברית כשפה שניה והוראת היהדות. בחלק מבתי הספר יכולים להיו גם שיעורים בהיקף מצומצם בנושא "לימודי ישראל". בתי הספר מבינים כי ייתכן ולימדתם בישראל מקצועות שונים, ולכן ירצו לראות שיש לכם את הכלים הבסיסיים לעשות את השינוי הנדרש ולעסוק בנושאים הללו.
ככלל, אנחנו עובדים עם כל בית-ספר המעוניין להביא שליח הוראה לתפקיד העולה בקנה אחד עם ערכי המוסדות הלאומיים. בית הספר צריך להיות בית ספר מוכר ומוסדר בהתאם לחוקי המדינה בהם הוא פועל. בכל שנה פונים אלינו למעלה ממאה בתי-ספר בחיפוש אחר שליחים, רובם המכריע מארה"ב. כמחצית מבתי-הספר מזוהים כמודרן-אורתודוקס, והמחצית האחרת - כקהילתיים או מזוהים עם זרמים אחרים. בנוסף ישנה קבוצה של בתי-ספר ציבוריים בארה"ב הפועלת תחת התכנית המיוחדת של "עמיתי-ארבל"והם מחפשים שליחים להוראת העברית בלבד.
בשלב המיון המועמד עדיין לא שייך למסלול, וכל תהליכי המיון למסלולים מתנהלים תחת היחידה האחראית על המיון. ברגע ששליח מסיים את המיון בהצלחה, הוא עובר למסלול - במקרה שלנו מסלול הוראה. בשלב הזה אנחנו מקבלים את תיק המיון של המועמד, והוא נכנס למאגר המועמדים שלנו. במקביל, יש לנו מאגר של בתי-ספר שפתחו בקשה לקבל שליח לשנת הלימודים הקרובה. תהליך ההשמה הוא למעשה תהליך של התאמה בין שני המאגרים - למצוא את המועמד המתאים ביותר עבור כל משרה, ולמצוא את המשרה המתאימה ביותר עבור כל מועמד.
מהרגע שבו סיימת את תהליך המיון - נכנסת למאגר המועמדים שלנו. זה אומר שבית-הספר חושף למידע הבסיסי שלך ויכול לבחור אותך מתוך רשימת המועמדים. בנוסף, הרכזים האזוריים נמצאים בקשר קבוע עם המנהלים כדי להמליץ להם על מועמדים מתאימים. צריך לקחת בחשבון שמנהלים הם אנשים עסוקים ולכן יכולים לחלוף שבועות ארוכים עד שהם מתפנים לעסוק בגיוס מורים לשנה הבאה. בנוסף, במרבית המדינות החלטות סופיות על שינויים בכוח אדם מתקבלות בחודש מרץ, ולפעמים גיוס שליחים נדחה בהתאמה לראשית אפריל ואילך.
אנחנו מעודדים יוזמה, ומצב בו בית-הספר מעוניין בך כשליח הוא נקודת פתיחה טובה. עם זאת, חייבים להתקיים שני תנאים: האחד, בית הספר חייב למלא את הבקשה להבאת שליח ולחתום על תנאי תכנית-שליחות, והשני - השליח חייב לעבור את תהליך המיון בהצלחה. אם טרם הגשת מועמדות - מומלץ לעשות זאת בהקדם כדי להכנס לתהליך המיון.
משלוש סיבות עיקריות: א) אנחנו מלווים אתכם לאורך כל הדרך מרגע ההחלטה על יציאה לשליחות ועד לחזרה לארץ, הן ברמה האישית-משפחתית והן במישור המקצועי. ב) אנחנו יודעים להוציא עבורכם אשרות עבודה מתאימות לארץ היעד, כך שתוכלו לקבל משכורת מלאה באופן חוקי תוך שמירה על מכלול זכויותיכם כעובדים. ג) אנחנו מאפשרים לכם לשמור על רציפות זכויות ופיתוח מקצועי כמורים מבחינת חל"ת, וותק במשרד החינוך, וכן מול הרשויות בישראל (כגון ביטוח לאומי).
בניגוד למערכת החינוך ציבורית בארץ, השליח עובד בדרך כלל בבית-ספר פרטי תחת חוזה אישי. החוזה אינו אחיד, והוא משתנה ממקום למקום. הדבר החשוב הוא לוודא שהחוזה מתאים למצב האישי שלכם ויאפשר לכם "לסיים את החודש" בנחת. חשוב לדעת שמאז המשבר של 2008 אין בנמצא משכורות שליחות הוראה המאפשרות לחסוך סכום משמעותי. ככל, אתם צריכים להסתכל על 4 נתונים מרכזיים:
- השכר ברוטו שתקבלו
- הוצאות צפויות עבור חינוך ילדים
- הוצאות עבור ביטוח רפואי
- הוצאות עבור דיור
הנתונים הללו משתנים מאוד ממקום למקום, ולכן ההשוואה לחוזים של שליחים אחרים היא לרוב חסרת משמעות. למשל, יכול להיות שבבית-ספר א קולטים את הילדים שלכם חינם החל מגיל שנתיים, ואילו בבית ספר ב בעיר אחרת המסגרת מתחילה רק מגיל 6. בית ספר א משלם ברוטו 50000$ לשליח לשנה, ואילו בית ספר ב משלם 60000$ ברוטו לשנה, אבל מכיוון שתצטרכו לשלם כ-1500$ מהברוטו כל חודש עבור הילד הקטן שלא נקלט בבית הספר, החוזה בבית ספר ב' יהיה פחות רווחי עבורכם. באופן דומה צריך לבדוק את עלויות הדיור בארץ היעד, או האם בית הספר משתתף בהוצאות ביטוח רפואי מלבד הברוטו שלכם. כללו של דבר, כל חוזה שונה ממשנהו בפרטים רבים, ואתם צריכים לשבת עם אקסל משלכם ולראות שמה שמוצע לכם מאפשר לכם להתקיים בטוב. זכרו כי אתם מחוייבים לשלוח את טיוטת החוזה לצוות המחלקה טרם חתימה, כדי שנוכל לענות לכם על שאלות או להצביע על נקודות שכדאי לכם לבדוק
תהליך המיון תקף ל-3 עונות השמה סך הכל. אם הסתיימה עונת ההשמות ולא נמצא עבורך שיבוץ, ניתן לחדש את המועמדות בתחילת העונה הבאה כל עוד תהליך המיון בתוקף. בדרך כלל יישלח אליכם אימייל במהלך אוקטובר-נובמבר של השנה העוקבת כדי לברר אם תרצו לחזור ולחדש מועמדות.
תכנית ההכשרה כוללת מספר ימי עיון ומפגשי זום בחודשים מאי-יוני, וכן סמינר של 5 ימים בתנאי פנימיה בתחילת יולי. ההכשרה עוסקת בעיקר בהכנה אישית ומשפחתית לשליחות, בהכנה מקצועית מותאמת למערכות שאתם הולכים לעבוד בהם ולמקצועות השונים שאתם הולכים ללמד. מלבד ההכשרה טרם יציאה מהארץ, מתקיימים בכל שנה 3 כנסים אזוריים: בארה"ב, באירופה ובאמריקה הלטינית, אליהם תוזמנו בהתאם ליעד השליחות אליו יצאתם.
נכון ל-2025-6, שליח שומר על מקום העבודה שלו במחוז וכן צובר את שנות השליחות לוותק. לא ניתן להתקדם בדרגה באופק חדש במהלך שליחות הוראה מכיוון ששנות השליחות אינן נצברות לפז"נ - פרק זמן נמנה - שהוא חלק בחלתי-נפרד מהקידום בדרגה באופק חדש.
כדי לשמור על מעמדכם ולשמר זכויות במשרד החינוך, עליכם לבקש חופשה ללא תשלום - חל"ת. שליחי-הוראה של המסדות הלאומיים זכאים לחל"ת עד למקסימום של 5 שנים. יש להגיש את הבקשה מחדש בכל שנה לא יאוחר מ-31 במרץ, ולצרף אליה אישור שליחות בתוקף. במקרה של בעיה, ובפרט בשנה הראשונה שבה לרוב תקבלו את אישור השליחות רק לאחר חודש מרץ, יש לפנות למפקח האזורי שלכם ולהגיש כבקשה חריגה, בנימוק שקיבלתם את אישור השליחות שלכם רק לאחר 31 במרץ. במקרה שהמפקח דוחה את הבקשה - יש לערער עליה, על-מנת שהיא תידון במטה הארצי של משרד החינוך. כל הבקשות של שליחים המגיעות למטה מטופלות על-ידי איש הקשר שלנו באגף כוח אדם במשרד ומקבלות לבסוף אישור, כך שגם אם הביורוקרטיה לוקחת זמן - אין חשש שלא יאושר החל"ת, כל עוד טיפלתם בזה כראוי.
בחינוך, אין תחליף לנוכחות של דמות, והמפגש הבלתי-אמצעי עם מורה מישראל נותן לתלמידים בבתי-הספר היהודיים בתפוצות ערך מסדר גודל אחר. שליחי ההוראה מביאים איתם מישראל עברית טבעית ועכשווית, סגנון הוראה שונה, סיפור אישי, פרשנות מקורית למסורת היהודית ואפילו התנהלות יומיומית ברוח ישראלית - כל אלה שונים מאוד ממה שהתלמידים הכירו או הורגלו אליו קודם לכן. התלמידים למעשה מכירים את ישראל דרך השליחים, ובזכותם יוכלו גם להרגיש בה יותר "בבית". בנוסף, עצם המאמץ שלכם להגיע לשליחות הוא הצהרת כוונות על חשיבות הקשר לישראל.